Slide background

Slide background

Slide background

Slide background

Slide background

Slide background

Περιεχόμενο μαθήματος :

Ορολογία υπαίθριων εκμεταλλεύσεων, βασικά στοιχεία έρευνας, σχεδιασμού και προγραμματισμού υπαίθριων εκμεταλλεύσεων, υπαίθριες εκμεταλλεύσεις διακοσμητικών πετρωμάτων (εξόρυξη με διάτρηση/συρματοκοπή, με αλυσοπρίονο και με ήπιες ανατινάξεις και συνδυασμούς), μηχανική της διάτρησης, εξοπλισμός διάτρησης των πετρωμάτων (κρουστικο-περιστροφική και περιστροφική), σχεδιασμός δικτύων πεπιεσμένου αέρα, μέθοδοι ασυνεχούς εξόρυξης και μεταφοράς στα τεχνικά έργα, λειτουργική ανάλυση εξοπλισμού φόρτωσης και μεταφοράς, μηχανική των υπαίθριων εκσκαφών, επιλογή του εξοπλισμού, τεχνικοοικονομική ανάλυση τεχνικών έργων, ανάλυση απόδοσης εκσκαφέων.

Εργαστηριακές ασκήσεις: Εξαμηνιαία εργαστηριακή άσκηση που περιλαμβάνει τα βασικά στοιχεία μιας μελέτης για υπαίθρια εκμετάλλευση ή για λατομείο μαρμάρων: οριοθέτηση κοιτάσματος και υπολογισμός γεωλογικών αποθεμάτων, σχεδιασμός έργων προσπέλασης, σχεδιασμός ορθών βαθμίδων, υπολογισμός μεταλλευτικών αποθεμάτων και χρόνου ζωής ορυχείου, σχεδιασμός κύκλου διάτρησης ανατίναξης ή συρματοκοπών, επιλογή μηχανολογικού εξοπλισμού, οικονομοτεχνική μελέτη κόστους λειτουργίας, υπολογισμός μοναδιαίου κόστους εξόρυξης.
 

Μαθησιακά Αποτελέσματα :

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  •  Σχεδιάζει (Αναλύει) υπαίθριες εκμεταλλεύσεις
  •  Εκτιμάει (Υπολογίζει) τις ανάγκες μηχανολογικού εξοπλισμού υπαίθριων εκμεταλλεύσεων
  •  Επιλέγει εξοπλισμό για την κάλυψη των αναγκών του δικτύου αερισμού
  •  Σχεδιάζει (Συνθέτει) υπαίθριες εκμεταλλεύσεις κοιτασμάτων μαρμάρου και άλλων διακοσμητικών πετρωμάτων
  •  Προτείνει μεθοδολογία και θέση σχεδιασμού του οδικού δικτύου υπαίθριων εκμεταλλεύσεων

 

Γενικές Ικανότητες :

Γενικές ικανότητες που ενισχύει το μάθημα :

  •  Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  •  Λήψη αποφάσεων
  •  Αυτόνομη εργασία
  •  Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  •  Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  •  Πρωτοβουλία
  •  Διαχείριση Χρόνου
  •  Χρήση Υπολογιστή
  •  Επίλυση προβλημάτων
  •  Διαχείριση αριθμητικών δεδομένων

 

Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές :

Στη Διδασκαλία:
    Χρήση ψηφιακών διαφανειών     Εξειδικευμένο λογισμικό σχεδίασης υπαίθριων εκμεταλλεύσεων και δρόμων     Αξιοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e - class
Στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση:
    Χρήση ψηφιακών διαφανειών     Λογισμικό σχεδιασμού CAD     Αξιοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e - class και ΖΟΟΜ
Στην Επικοινωνία με τους φοιτητές:
    Αξιοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e - class     Αξιοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ΖΟΟΜ     

 

Οργάνωση διδασκαλίας :

 

Διαλέξεις 26.0 ώρες (2,0 ώρες την εβδομάδα)
Εργαστήρια 13.0 ώρες (1,0 ώρες την εβδομάδα)
Εργαστήρια/Φροντιστηριακές Ασκήσεις 13.0 ώρες (1,0 ώρες την εβδομάδα)
Εκπόνηση Ατομικής Εργασίας 25.0 ώρες (1,9 ώρες την εβδομάδα)
Εκπόνηση Εργαστηριακών Ασκήσεων 15.0 ώρες (1,2 ώρες την εβδομάδα)
Αυτοτελής μελέτη 50.0 ώρες (3,8 ώρες την εβδομάδα)


Άλλα Σχόλια για την Οργάνωση της Διδασκαλίας :
Εβδομάδα 1η:
- Εισαγωγή στο σχεδιασμό υπαίθριων εκμεταλλεύσεων (2 ώρες)

Εβδομάδα 2η:
- Πεπιεσμένος αέρας - Ορισμοί και συμπίεση του αέρα (2 ώρες)

Εβδομάδα 3η:
- Πεπιεσμένος αέρας - Τεχνικές συμπίεσης και υπολογισμός δικτύου (2 ώρες)

Εβδομάδα 4η:
- Υπαίθριες εκσκαφές - Ευστάθεια (2 ώρες)

Εβδομάδα 5η:
- Υπαίθριες εκσκαφές - Διάτρηση, επιλογή διατρητικών φορείων (2 ώρες)
- Εργαστήριο 1o: Εισαγωγή στο σχεδιαστικό πρόγραμμα (2 ώρες)

Εβδομάδα 6η:
- Υπαίθριες εκσκαφές - Μηχανήματα φόρτωσης και υπολογισμός φθοράς κοπτικών (2 ώρες)
- Εργαστήριο 2o: Εισαγωγή στο σχεδιαστικό πρόγραμμα (2 ώρες)

Εβδομάδα 7η:
- Υπαίθριες εκσκαφές - Μηχανήματα μεταφοράς και επιλογή ελαστικών (2 ώρες)
- Εργαστήριο 3o: Παράδειγμα σχεδιασμού υπαίθριας εκμετάλλευσης οριζοντίου λιγνιτικού κοιτάσματος (2 ώρες)

Εβδομάδα 8η:
- Υπαίθριες εκσκαφές - Μηχανήματα σημειακής κοπής (Roadheaders) (2 ώρες)
- Εργαστήριο 4o: Παράδειγμα σχεδιασμού υπαίθριας εκμετάλλευσης οριζοντίου κοιτάσματος μαρμάρου (2 ώρες)

Εβδομάδα 9η:
- Υπαίθριες εκμεταλλεύσεις - Σχεδιασμός δρόμων και ραμπών σε υπαίθριες εκμεταλλεύσεις Ι (2 ώρες)
- Εργαστήριο 5o: Περιγραφή και ανάλυση δεδομένων της τελικής άσκησης (2 ώρες)

Εβδομάδα 10η:
- Υπαίθριες εκμεταλλεύσεις - Σχεδιασμός δρόμων και ραμπών σε υπαίθριες εκμεταλλεύσεις ΙΙ (2 ώρες)
- Εργαστήριο 6o: Σχεδιασμός κοιτάσματος και της τελικής μορφής της εκμετάλλευσης (2 ώρες)

Εβδομάδα 11η:
- Υπαίθριες εκμεταλλεύσεις - Λατομεία Μαρμάρου Ι (σχεδιασμός) (2 ώρες)
- Εργαστήριο 7o: Διευκρινήσεις και επίλυση αποριών της τελικής άσκησης (1 ώρα)

Εβδομάδα 12η:
- Υπαίθριες εκμεταλλεύσεις - Λατομεία Μαρμάρου ΙΙ (τρόποι εξόρυξης) (2 ώρες)

Εβδομάδα 13η:
- Υπαίθριες εκμεταλλεύσεις - Λατομεία Μαρμάρου ΙΙΙ (φόρτωση μεταφορά) (2 ώρες).

Η διδασκαλία των εργαστηρίων γίνεται στο εργαστήριο ηλεκτρονικών υπολογιστών της Σχολής Μηχανικών Ορυκτών Πόρων.
 

Αξιολόγηση :

Αθροιστική/Συμπερασματική (για βαθμό φοιτητή) Αξιολόγηση:

Γραπτή Τελική Εξέταση 70% (Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής / Αντιστοίχιση)
Γραπτή Τελική Εξέταση 70% (Ερωτήσεις σύντομης απάντησης)
Γραπτή Τελική Εξέταση 70% (Ερωτήσεις επίλυσης προβλημάτων)
Ατομική Εργασία 30% (Διόρθωση Παραδομένης Εργασίας)

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία :

1. Εξαδάκτυλος, Γ. (2007). Σχεδιασμός λατομικών και γεωτεχνικών έργων, Πανεπιστημιακές Σημειώσεις, Πολυτεχνείο Κρήτης, Χανιά.

2. Hustrulid, W. A., Kuchta, M., & Martin, R. K. (2013). Open pit mine planning and design, two volume set & CD-ROM pack. CRC Press.

3. Hoek, E. & Bray, J.W. (1981). Rock Slope Engineering. Institute of Mining and Metallurgy, London.