Περιεχόμενο μαθήματος :
Δομή του ατόμου και Κβαντομηχανική προσέγγιση, Ηλεκτρονιακή διαμόρφωση των στοιχείων, Περιοδικό Σύστημα, Ιοντικός δεσμός, Ομοιοπολικός δεσμός, Μοριακή Γεωμετρία και θεωρία VSEPR, Θεωρία δεσμού σθένους, Υβριδισμός, Θεωρία Μοριακών τροχιακών, Μεταλλικός δεσμός, Διαμοριακές δυνάμεις, Χημική κινητική και χημική ισορροπία, Διαλύματα, Οξέα βάσεις άλατα, Οξειδοαναγωγή και στοιχεία ηλεκτροχημείας.
Εργαστηριακές Ασκήσεις: Κανόνες ασφαλείας των εργαστηρίων χημείας, Εισαγωγή και πρακτική εξάσκηση σε βασικές εργαστηριακές τεχνικές. Παρασκευή διαλύματος συγκεκριμένης περιεκτικότητας, επίλυση υπολογιστικών προβλημάτων. Είδη χημικών αντιδράσεων: μεταθετικές, οξειδοαναγωγικές αντιδράσεις. Παρασκευή δυσδιάλυτων αλάτων PbCrO4, BaSO4 και Al(OH)3. Τεχνικές διαχωρισμού στερεού - υγρού. Κύκλος Cu (Οξείδωση στερεού Cu, μετατροπή του σε μια σειρά από άλατα και οξείδιο του χαλκού και τελική αναγωγή σε στερεό Cu). Παρασκευή συμπλόκου άλατος Cu και καταβύθισή του με παράγοντα καταβύθισης αιθυλική αλκοόλη. Συστήματα σε κατάσταση χημικής ισορροπίας, αρχή Le Chatelier. Χημική κινητική, παράγοντες που επηρεάζουν την ταχύτητα μιας αντίδρασης. Διάσταση και ιοντισμός ηλεκτρολυτών, ηλεκτρολυτικοί δείκτες, εύρεση του pH αγνώστου διαλύματος με τη χρωματομετρική μέθοδο. Εισαγωγή στις βασικές έννοιες και τεχνικές της ογκομέτρησης Ογκομέτρηση εξουδετέρωσης – Τιτλοδότηση διαλύματος ισχυρού οξέος. Χρήση μοντέλων ατομικών και μοριακών τροχιακών
Μαθησιακά Αποτελέσματα :
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
Γενικές Ικανότητες :
Γενικές ικανότητες που ενισχύει το μάθημα :
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές :
Στη Διδασκαλία: | ||
Προβολή διαφανειών με χρήση Η/Υ | ||
Στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση: | ||
μέσω e-class | ||
Στην Επικοινωνία με τους φοιτητές: | ||
μέσω e-class |
Οργάνωση διδασκαλίας :
Διαλέξεις | 26 ώρες (2,0 ώρες την εβδομάδα) |
Εργαστήρια/Φροντιστηριακές Ασκήσεις | 26 ώρες (2,0 ώρες την εβδομάδα) |
Εκπόνηση Ατομικής Εργασίας | 26 ώρες (2,0 ώρες την εβδομάδα) |
Αυτοτελής μελέτη | 62 ώρες (4,8 ώρες την εβδομάδα) |
Αλλα Σχόλια για την Οργάνωση της Διδασκαλίας :
1. Εισαγωγή στο αντικείμενο της Γενικής Χημείας, δομή του ατόμου
2. Κβαντομηχανική προσέγγιση του ατόμου
3. Ηλεκτρονιακή δομή των ατόμων
4. Περιοδικό σύστημα των στοιχείων
5. Ιοντικός δεσμός
6. Ομοιοπολικός δεσμός
7. Μοριακή γεωμετρία
8. Θεωρία δεσμού σθένους. Υβριδισμός
9. Θεωρία μοριακών τροχιακών. Μεταλλικός δεσμός
10. Διαμοριακές δυνάμεις και χημική κινητική
11. Χημική ισορροπία και διαλύματα
12. Οξέα, Βάσεις, Άλατα
13. Οξειδοαναγωγή και Ηλεκτροχημεία
Αξιολόγηση :
Αθροιστική/Συμπερασματική (για βαθμό φοιτητή) Αξιολόγηση:
Γραπτή Τελική Εξέταση | 60% | (Ερωτήσεις σύντομης απάντησης) |
Γραπτή Τελική Εξέταση | 60% | (Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας) |
Γραπτή Τελική Εξέταση | 60% | (Ερωτήσεις επίλυσης προβλημάτων) |
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία :
• Γενική Χημεία, θεωρία και εφαρμογές, Μ. Κονσολάκης, 2008, Εκδόσεις Αέναος.
• Γενική Χημεία, E. Gammon, 6η έκδοση, Εκδόσεις Τραυλός.
• Χημεία, Τ. Brown, Ε. LeMay, B. Bursten, C. Murphy, P. Woodward, M.Stoltzfus, 13 έκδοση (2016), Εκδόσεις Τζιόλα.
• Vogel’s Textbook of Qualitative Inorganic Analysis, 6η έκδοση.
• Vogel’s Textbook of Quantitative Chemical Analysis, 5η έκδοση.
• Εργαστηριακές ασκήσεις Γενικής Χημείας (Γ. Βλαμάκη, Σ. Γαλάνη, Α. Γεωργιακάκη, Γ. Καβελάκη) στα έγγραφα του e class