Slide background

Slide background

Slide background

Slide background

Slide background

Slide background

Περιεχόμενο μαθήματος :

Εισαγωγή στην ορυκτολογία. Γενικές έννοιες. Ιστορική αναδρομή. Αρχές Κρυσταλλογραφίας και Κρυσταλλοχημείας. Κρυσταλλογραφία (κρυσταλλική δομή, μοναδιαία κυψελίδα και κρυσταλλικό πλέγμα, κρυσταλλογραφικά συστήματα & κρυσταλλικές τάξεις, δείκτες, συμμετρία κρυστάλλων, κ.α.). Βασικές έννοιες διαγραμμάτων φάσεων, διαγράμματα φάσεων ενός συστατικού (απλά συστήματα), δύο (δυαδικά συστήματα) & τριών συστατικών (τριαδικά συστήματα). Συμφύσεις και διδυμίες-πολυδυμίες. Ανάπτυξη κρυστάλλων και ορυκτών (κρυστάλλωση). Επίταξη, τοπόταξη, απόμειξη. Ατέλειες στη δομή των πραγματικών κρυστάλλων. Ακτίνες-Χ και μελέτη υλικών & ορυκτών με περίθλαση ακτίνων-Χ (XRD) σκόνης (νόμος του Bragg, διαγράμματα ακτίνων-Χ). Εισαγωγή στη μελέτη των ορυκτών με προηγμένες τεχνικές (SEM, TEM, XAFS).

Εργαστηριακές Ασκήσεις: Μελέτη στοιχείων συμμετρίας των κρυστάλλων, προσδιορισμός της σταθεράς του πλέγματος και εύρεση των δεικτών Miller (hkl), αξιολόγηση ακτινογραφημάτων Debye-Scherrer και περιθλασιμέτρου ακτίνων-Χ (XRD), σχεδιασμός και αξιολόγηση διαγράμματος φάσεων δυαδικού συστήματος.
 

Μαθησιακά Αποτελέσματα :

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  •  Αναγνωρίζει και να περιγράφει τη δομή των κρυσταλλικών και μη ορυκτών και των φυσικοχημικών ιδιοτήτων τους.
  •  Ορίζει και να διατυπώνει τις βασικές αρχές/έννοιες που διέπουν την ορυκτολογία/ορυκτοχημεία, μέσω μίας κριτικής προσέγγισης, παρά μίας στείρας αποστήθισης (παπαγαλίας).
  •  Αξιολογεί το ρόλο των ορυκτών τόσο στη φύση όσο και στη λεπτομερή μελέτη των Ορυκτών Πρώτων Υλών / Ο.Π.Υ. (πχ. μεταλλεύματα, μεταλλευτικά παραπροϊόντα κλπ.).
  •  Περιγράφει και να εκτιμάει τη σημασία της ορυκτολογικής/ορυκτοχημικής σύστασης των Ορυκτών Πρώτων Υλών (Ο.Π.Υ.) στις διάφορες κλίμακες, από τη μακρο-, τη μικρο- έως και τη νανο-κλίμακα.
  •  Αναπτύσει τη σημασία της εφαρμοσμένης ορυκτολογίας στη μεταλλευτική/μεταλλουργική βιομηχανία στα πλαίσια της κυκλικής οικονομίας (circular economy) και της βιώσιμης ανάπτυξης (sustainability).
  •  Εξασκείται και να μελετά τα στοιχεία συμμετρίας των κρυστάλλων, να προσδιορίζει τη σταθερά του πλέγματος και των δεικτών Miller (hkl).
  •  Εκτιμάει (Υπολογίζει) να αξιολογεί και να ερμηνεύει τα ακτινογραφήματα Debye-Scherrer και περιθλασιμέτρου ακτίνων-Χ (XRD) μέσω της χρήσης εξειδικευμένων λογισμικών χαρακτηρισμού των ορυκτών, καθώς και να αναλύει, να αξιολογεί και να ερμηνεύει τα διαγράμματα φάσεων.

 

Γενικές Ικανότητες :

Γενικές ικανότητες που ενισχύει το μάθημα :

  •  Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  •  Αυτόνομη εργασία
  •  Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  •  Γραπτή επικοινωνία
  •  Προφορική επικοινωνία
  •  Πρωτοβουλία
  •  Αυτοπεποίθηση
  •  Διαχείριση αριθμητικών δεδομένων

 

Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές :

Στη Διδασκαλία:
    Χρήση power point     Παρουσίαση videos & animations μέσω της χρήσης λογισμικών προγραμμάτων για τη μελέτη των ορυκτών     Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση:
    Χρήση power point     Μελέτη και αξιολόγηση πειραματικών δεδομένων μέσω της χρήσης εξειδικευμένων λογισμικών χαρακτηρισμού των ορυκτών     Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Στην Επικοινωνία με τους φοιτητές:
    Στρατηγικές διαδραστικής διδασκαλίας (interactive instruction) μέσω της υποστήριξης και προαγωγής της εθελοντικής συμμετοχής των φοιτητών στην εβδομαδιαία διάλεξη του μαθήματος     Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class     

 

Οργάνωση διδασκαλίας :

 

Διαλέξεις 26 ώρες (2,0 ώρες την εβδομάδα)
Εργαστήρια 13 ώρες (1,0 ώρες την εβδομάδα)
Εκπόνηση Εργαστηριακών Ασκήσεων 26 ώρες (2,0 ώρες την εβδομάδα)
Αυτοτελής μελέτη 47 ώρες (3,6 ώρες την εβδομάδα)
Διαδραστική διδασκαλία 13 ώρες (1,0 ώρες την εβδομάδα)


Άλλα Σχόλια για την Οργάνωση της Διδασκαλίας :
1. Εισαγωγή
2. Βασικές έννοιες Ορυκτολογίας - Κρυσταλλογραφίας - Κρυσταλλοχημείας
3. Κρυσταλλοχημεία (Περιοδικός Πίνακας, Σθένη, Χημικοί/Ιοντικοί Δεσμοί, Ακτίνες των Ιόντων, Κανόνες του Pauling, Ενέργεια Πλέγματος)
4. Γεωμετρική Κρυσταλλογραφία (Κρυσταλλογραφικά Συστήματα, 3D πλέγμα, Περιβολή-Όψη, Γωνίες-Έδρες-Ζώνη Κρυστάλλων) & Κρυσταλλοχημεία (Τύποι Κρυσταλλικών Δομών) & Δείκτες των Εδρών κατά Miller: (hkl) ή {hkl}
5. Γεωμετρική Κρυσταλλογραφία (Συμμετρία Κρυστάλλων, Συνδυασμός Στοιχείων Συμμετρίας, Νόμος Συμμετρίας)
6. Γεωμετρική Κρυσταλλογραφία (Στερεογραφική προβολή - Δίκτυο Wulff, Σχήματα, Συμβολισμός κρυσταλλικών τάξεων, Κρυσταλλικά Συστήματα - Κρυσταλλικές Τάξεις)
7. Γεωμετρική Κρυσταλλογραφία (Ψευδοσυμμετρία, Παράλληλη Σύμφυση, Διδυμία, Πολυδυμία) & Κρυσταλλοχημεία (Ισοτυπία, Ισομορφία, Πολυμορφία)
8. Κρυσταλλοχημεία: Μετασχηματισμός & Τύποι Κρυσταλλικών Δομών - Δομή των Πραγματικών Κρυστάλλων (πχ. ατέλειες, αταξίες, κλπ.)
9. Μελέτη Κρυστάλλων με ακτίνες Χ: Χαρακτηριστικά, Ιδιότητες & Φύση των Ακτινών Χ
10. Προσδιορισμός ορυκτολογικών φάσεων με τη μέθοδο Debye-Scherrer
11. Μελέτη Κρυστάλλων με περίθλαση ακτινών Χ & βασικές αρχές Σύγχροτρον XRD
12. Στοιχεία Φυσικοχημικής Κρυσταλλογραφίας (διαγράμματα ενός συστατικού, δυαδικά και τριαδικά διαγράμματα φάσεων)
13. Εφαρμογή της Ορυκτολογίας στη μελέτη των Ορυκτών Πρώτων Υλών (Ο.Π.Υ.) / Παραδείγματα


 

Αξιολόγηση :

Αθροιστική/Συμπερασματική (για βαθμό φοιτητή) Αξιολόγηση:

Γραπτή Τελική Εξέταση 70% (Ερωτήσεις σύντομης απάντησης)
Γραπτή Τελική Εξέταση 70% (Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας)
Γραπτή Τελική Εξέταση 70% (Ερωτήσεις επίλυσης προβλημάτων)
Εργαστηριακή Εργασία 30% (Διόρθωση Παραδομένης Εργασίας)

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία :

Α. Ελληνική βιβλιογραφία (Υποχρεωτική):
- Θεοδωρίκας Σ.Σ. (2013): Ορυκτολογία – Πετρολογία, Εκδόσεις ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ «ΜΕΛΙΣΣΑ» Α.Ε., Θεσσαλονίκη, 4η Έκδοση [Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 38144135]
- Κωστάκης Γ. (2009): Γενική Ορυκτολογία

Β. Αγγλική βιβλιογραφία (Προαιρετική):
- Klein C. & Hurlbut C.S.Jr. (1999): Manual of Mineralogy (after J.D. Dana), J. Wiley & Sons, revised 21st Edition
- Nesse W.D. (2000): Introduction to Mineralogy, Oxford Univ. Press
- Putnis A. (1992): Introduction to Mineral Sciences, Cambridge Univ. Press
- Wenk H-R & Bulakh A. (2006): Minerals: Their Constitution and Origin, Cambridge Univ. Press

Γ. Προσωπικές σημειώσεις (μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class)