Περιεχόμενο μαθήματος :
Εισαγωγή στην ορυκτολογία. Γενικές έννοιες. Ιστορική αναδρομή. Αρχές Κρυσταλλογραφίας και Κρυσταλλοχημείας. Κρυσταλλογραφία (κρυσταλλική δομή, μοναδιαία κυψελίδα και κρυσταλλικό πλέγμα, κρυσταλλογραφικά συστήματα & κρυσταλλικές τάξεις, δείκτες, συμμετρία κρυστάλλων, κ.α.). Βασικές έννοιες διαγραμμάτων φάσεων, διαγράμματα φάσεων ενός συστατικού (απλά συστήματα), δύο (δυαδικά συστήματα) & τριών συστατικών (τριαδικά συστήματα). Συμφύσεις και διδυμίες-πολυδυμίες. Ανάπτυξη κρυστάλλων και ορυκτών (κρυστάλλωση). Επίταξη, τοπόταξη, απόμειξη. Ατέλειες στη δομή των πραγματικών κρυστάλλων. Ακτίνες-Χ και μελέτη υλικών & ορυκτών με περίθλαση ακτίνων-Χ (XRD) σκόνης (νόμος του Bragg, διαγράμματα ακτίνων-Χ). Εισαγωγή στη μελέτη των ορυκτών με προηγμένες τεχνικές (SEM, TEM, XAFS).
Εργαστηριακές Ασκήσεις: Μελέτη στοιχείων συμμετρίας των κρυστάλλων, προσδιορισμός της σταθεράς του πλέγματος και εύρεση των δεικτών Miller (hkl), αξιολόγηση ακτινογραφημάτων Debye-Scherrer και περιθλασιμέτρου ακτίνων-Χ (XRD), σχεδιασμός και αξιολόγηση διαγράμματος φάσεων δυαδικού συστήματος.
Μαθησιακά Αποτελέσματα :
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
Γενικές Ικανότητες :
Γενικές ικανότητες που ενισχύει το μάθημα :
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές :
Στη Διδασκαλία: | ||
Χρήση power point | Παρουσίαση videos & animations μέσω της χρήσης λογισμικών προγραμμάτων για τη μελέτη των ορυκτών | Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class |
Στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση: | ||
Χρήση power point | Μελέτη και αξιολόγηση πειραματικών δεδομένων μέσω της χρήσης εξειδικευμένων λογισμικών χαρακτηρισμού των ορυκτών | Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class |
Στην Επικοινωνία με τους φοιτητές: | ||
Στρατηγικές διαδραστικής διδασκαλίας (interactive instruction) μέσω της υποστήριξης και προαγωγής της εθελοντικής συμμετοχής των φοιτητών στην εβδομαδιαία διάλεξη του μαθήματος | Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class |
Οργάνωση διδασκαλίας :
Διαλέξεις | 26 ώρες (2,0 ώρες την εβδομάδα) |
Εργαστήρια | 13 ώρες (1,0 ώρες την εβδομάδα) |
Εκπόνηση Εργαστηριακών Ασκήσεων | 26 ώρες (2,0 ώρες την εβδομάδα) |
Αυτοτελής μελέτη | 47 ώρες (3,6 ώρες την εβδομάδα) |
Διαδραστική διδασκαλία | 13 ώρες (1,0 ώρες την εβδομάδα) |
Άλλα Σχόλια για την Οργάνωση της Διδασκαλίας :
1. Εισαγωγή
2. Βασικές έννοιες Ορυκτολογίας - Κρυσταλλογραφίας - Κρυσταλλοχημείας
3. Κρυσταλλοχημεία (Περιοδικός Πίνακας, Σθένη, Χημικοί/Ιοντικοί Δεσμοί, Ακτίνες των Ιόντων, Κανόνες του Pauling, Ενέργεια Πλέγματος)
4. Γεωμετρική Κρυσταλλογραφία (Κρυσταλλογραφικά Συστήματα, 3D πλέγμα, Περιβολή-Όψη, Γωνίες-Έδρες-Ζώνη Κρυστάλλων) & Κρυσταλλοχημεία (Τύποι Κρυσταλλικών Δομών) & Δείκτες των Εδρών κατά Miller: (hkl) ή {hkl}
5. Γεωμετρική Κρυσταλλογραφία (Συμμετρία Κρυστάλλων, Συνδυασμός Στοιχείων Συμμετρίας, Νόμος Συμμετρίας)
6. Γεωμετρική Κρυσταλλογραφία (Στερεογραφική προβολή - Δίκτυο Wulff, Σχήματα, Συμβολισμός κρυσταλλικών τάξεων, Κρυσταλλικά Συστήματα - Κρυσταλλικές Τάξεις)
7. Γεωμετρική Κρυσταλλογραφία (Ψευδοσυμμετρία, Παράλληλη Σύμφυση, Διδυμία, Πολυδυμία) & Κρυσταλλοχημεία (Ισοτυπία, Ισομορφία, Πολυμορφία)
8. Κρυσταλλοχημεία: Μετασχηματισμός & Τύποι Κρυσταλλικών Δομών - Δομή των Πραγματικών Κρυστάλλων (πχ. ατέλειες, αταξίες, κλπ.)
9. Μελέτη Κρυστάλλων με ακτίνες Χ: Χαρακτηριστικά, Ιδιότητες & Φύση των Ακτινών Χ
10. Προσδιορισμός ορυκτολογικών φάσεων με τη μέθοδο Debye-Scherrer
11. Μελέτη Κρυστάλλων με περίθλαση ακτινών Χ & βασικές αρχές Σύγχροτρον XRD
12. Στοιχεία Φυσικοχημικής Κρυσταλλογραφίας (διαγράμματα ενός συστατικού, δυαδικά και τριαδικά διαγράμματα φάσεων)
13. Εφαρμογή της Ορυκτολογίας στη μελέτη των Ορυκτών Πρώτων Υλών (Ο.Π.Υ.) / Παραδείγματα
Αξιολόγηση :
Αθροιστική/Συμπερασματική (για βαθμό φοιτητή) Αξιολόγηση:
Γραπτή Τελική Εξέταση | 70% | (Ερωτήσεις σύντομης απάντησης) |
Γραπτή Τελική Εξέταση | 70% | (Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας) |
Γραπτή Τελική Εξέταση | 70% | (Ερωτήσεις επίλυσης προβλημάτων) |
Εργαστηριακή Εργασία | 30% | (Διόρθωση Παραδομένης Εργασίας) |
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία :
Α. Ελληνική βιβλιογραφία (Υποχρεωτική):
- Θεοδωρίκας Σ.Σ. (2013): Ορυκτολογία – Πετρολογία, Εκδόσεις ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ «ΜΕΛΙΣΣΑ» Α.Ε., Θεσσαλονίκη, 4η Έκδοση [Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 38144135]
- Κωστάκης Γ. (2009): Γενική Ορυκτολογία
Β. Αγγλική βιβλιογραφία (Προαιρετική):
- Klein C. & Hurlbut C.S.Jr. (1999): Manual of Mineralogy (after J.D. Dana), J. Wiley & Sons, revised 21st Edition
- Nesse W.D. (2000): Introduction to Mineralogy, Oxford Univ. Press
- Putnis A. (1992): Introduction to Mineral Sciences, Cambridge Univ. Press
- Wenk H-R & Bulakh A. (2006): Minerals: Their Constitution and Origin, Cambridge Univ. Press
Γ. Προσωπικές σημειώσεις (μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class)