Περιεχόμενο μαθήματος :
Γενικές έννοιες. Φυσικές ιδιότητες των ορυκτών. Συστηματική ταξινόμηση των ορυκτών μέσω των φυσικοχημικών τους ιδιοτήτων. Περιγραφή των κυριότερων ορυκτών των διαφόρων ομάδων (αυτοφυή, σουλφίδια & συγγενή, αλογονίδια, θειικά, ανθρακικά, φωσφορικά, οξείδια & υδροξείδια, πυριτικά)
Εργαστηριακές Ασκήσεις: ασκήσεις ορυκτοδιαγνωστικής. Μελέτη φυσικών ιδιοτήτων των ορυκτών. Μακροσκοπικός προσδιορισμός ορυκτών μέσω των φυσικοχημικών τους ιδιοτήτων. Υπολογισμός του χημικού τύπου ενός ορυκτού. Βασικές αρχές αναγνώρισης ενός ορυκτού και πολύμορφών του βάσει της περίθλασης ακτίνων-Χ (XRD) και χρήσης οπτικής & ηλεκτρονικής μικροσκοπίας.
Μαθησιακά Αποτελέσματα :
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
Γενικές Ικανότητες :
Γενικές ικανότητες που ενισχύει το μάθημα :
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές :
Στη Διδασκαλία: | ||
Χρήση power point | Παρουσίαση videos & animations μέσω της χρήσης λογισμικών προγραμμάτων για τη μελέτη των ορυκτών | Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class |
Στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση: | ||
Χρήση power point | Αναγνώριση ορυκτών βάσει των ιδιοτήτων τους | Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class |
Στην Επικοινωνία με τους φοιτητές: | ||
Στρατηγικές διαδραστικής διδασκαλίας (interactive instruction) μέσω της υποστήριξης και προαγωγής της εθελοντικής συμμετοχής των φοιτητών στην εβδομαδιαία διάλεξη του μαθήματος | Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class |
Οργάνωση διδασκαλίας :
Διαλέξεις | 26 ώρες (2,0 ώρες την εβδομάδα) |
Εργαστήρια | 13 ώρες (1,0 ώρες την εβδομάδα) |
Αυτοτελής μελέτη | 48 ώρες (3,7 ώρες την εβδομάδα) |
Διαδραστική διδασκαλία | 13 ώρες (1,0 ώρες την εβδομάδα) |
Άλλα Σχόλια για την Οργάνωση της Διδασκαλίας :
1. Εισαγωγή
2. Ταξινόμηση Ορυκτών: Τάξη Ι (Αυτοφυή στοιχεία)
3. Ταξινόμηση Ορυκτών: Τάξη ΙΙ (Σουλφίδια & θειοάλατα)
4. Ταξινόμηση Ορυκτών: Τάξη ΙΙΙ (Αλογονίδια) & Τάξη VI (Θειϊκά, Χρωμικά, Μολυβδαινικά, Βολφραμικά)
5. Ταξινόμηση Ορυκτών: Τάξη V (Ανθρακικά, Νιτρικά, Βορικά) - Τάξη VΙΙ (Φωσφορικά, Αρσενικικά, Βαναδικά)
6. Τάξη ΙV (Οξείδια & Υδροξείδια)
7. Τάξη ΙV (Οξείδια & Υδροξείδια)
8. Ταξινόμηση Ορυκτών: Τάξη VΙΙΙ (Πυριτικά)
9. Ταξινόμηση Ορυκτών: Τάξη VΙΙΙ (Πυριτικά)
10. Ταξινόμηση Ορυκτών: Τάξη VΙΙΙ (Πυριτικά)
11. Ταξινόμηση Ορυκτών: Τάξη VΙΙΙ (Πυριτικά)
12. Φυσικές Ιδιότητες των Ορυκτών
13. Φυσικές Ιδιότητες των Ορυκτών
Προτείνεται η επιτυχής παρακολούθηση των παρακάτω μαθημάτων:
- Γενική Χημεία (ΧΗΜ-101)
- Γενική Ορυκτολογία (ΜΟΠ-102)
Αξιολόγηση :
Αθροιστική/Συμπερασματική (για βαθμό φοιτητή) Αξιολόγηση:
Γραπτή Τελική Εξέταση | 70% | (Ερωτήσεις σύντομης απάντησης) |
Γραπτή Τελική Εξέταση | 70% | (Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας) |
Ασκήσεις Εργαστηρίου | 30% | (Προφορική Εξέταση) |
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία :
Α. Ελληνική βιβλιογραφία (Υποχρεωτική):
- Θεοδωρίκας Σ.Σ. (2013): Ορυκτολογία – Πετρολογία, Εκδόσεις ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ «ΜΕΛΙΣΣΑ» Α.Ε., Θεσσαλονίκη, 4η Έκδοση [Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 38144135]
- Κωστάκης Γ. (2005): Συστηματική Ορυκτολογία, Χανιά
- Κωστάκης Γ. (2003): Φυσικές Ιδιότητες των Ορυκτών, Χανιά
Β. Αγγλική βιβλιογραφία (προαιρετική):
- Craig J.R. (2001): Ore-mineral textures and the tales they tell, The Canadian Mineralogist, 39, 937-956.
- Klein C. & Hurlbut C.S.Jr. (1999): Manual of Mineralogy (after J.D. Dana), J. Wiley & Sons, revised 21st Edition
- Lufkin J.L. (2012): Ore Mineralogy & Microscopy, Golden Publishers
- Nesse W.D. (2000): Introduction to Mineralogy, Oxford Univ. Press
Γ. Προσωπικές σημειώσεις (μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class)