Slide background

Slide background

Slide background

Slide background

Slide background

Slide background

Περιεχόμενο μαθήματος :

Γενικές έννοιες. Φυσικές ιδιότητες των ορυκτών. Συστηματική ταξινόμηση των ορυκτών μέσω των φυσικοχημικών τους ιδιοτήτων. Περιγραφή των κυριότερων ορυκτών των διαφόρων ομάδων (αυτοφυή, σουλφίδια & συγγενή, αλογονίδια, θειικά, ανθρακικά, φωσφορικά, οξείδια & υδροξείδια, πυριτικά)

Εργαστηριακές Ασκήσεις: ασκήσεις ορυκτοδιαγνωστικής. Μελέτη φυσικών ιδιοτήτων των ορυκτών. Μακροσκοπικός προσδιορισμός ορυκτών μέσω των φυσικοχημικών τους ιδιοτήτων. Υπολογισμός του χημικού τύπου ενός ορυκτού. Βασικές αρχές αναγνώρισης ενός ορυκτού και πολύμορφών του βάσει της περίθλασης ακτίνων-Χ (XRD) και χρήσης οπτικής & ηλεκτρονικής μικροσκοπίας.
 

Μαθησιακά Αποτελέσματα :

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  •  Αναγνωρίζει τα χαρακτηριστικά και τις φυσικοχημικές ιδιότητες των κυριότερων ορυκτών παντούν στις Ορυκτές Πρώτες Ύλες (Ο.Π.Υ.).
  •  Διαφοροποιεί , να περιγράφει και να καταγράφει τα σημαντικότερα ορυκτά που απαντούν στις Ορυκτές Πρώτες Ύλες (Ο.Π.Υ.) ως προς τη συστηματική ταξινόμησή τους (Dana's classification).
  •  Εξασκείται , να εξετάζει και να μελετά τα διάφορα ορυκτά ως προς τα χαρακτηριστικά και τις φυσικοχημικές τους ιδιότητες.
  •  Αξιολογεί τη σπουδαιότητα του ρόλου των διαφόρων ορυκτών στο χαρακτηρισμό και στην ευρύτερη μελέτη των Ο.Π.Υ. (πχ. μεταλλεύματα, μεταλλευτικά παραπροϊόντα κλπ.) προς μία βιώσιμη αξιοποίησή τους.
  •  Συγκρίνει (Αξιολογεί) τα ορυκτά που απαντούν σε χαρακτηριστικά κοιτάσματα με σημαντικό αποτύπωμα τόσο στην μεταλλευτική βιομηχανία (πχ. ορυκτά που φιλοξενούν στρατηγικά μέταλλα, κ.α.) όσο και στο περιβάλλον (πχ. ορυκτά που φιλοξενούν φιλοξενούν βαρέα μέταλλα και ακτινίδες).
  •  Συσχετίζει (Γνωρίζει) τα κυριότερα ορυκτά που απαντούν σε χαρακτηριστικά κοιτάσματα (ore mineralogy) βάσει της χρήσης τους.

 

Γενικές Ικανότητες :

Γενικές ικανότητες που ενισχύει το μάθημα :

  •  Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  •  Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  •  Γραπτή επικοινωνία
  •  Προφορική επικοινωνία
  •  Πρωτοβουλία
  •  Αυτοπεποίθηση

 

Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές :

Στη Διδασκαλία:
    Χρήση power point     Παρουσίαση videos & animations μέσω της χρήσης λογισμικών προγραμμάτων για τη μελέτη των ορυκτών     Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση:
    Χρήση power point     Αναγνώριση ορυκτών βάσει των ιδιοτήτων τους     Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Στην Επικοινωνία με τους φοιτητές:
    Στρατηγικές διαδραστικής διδασκαλίας (interactive instruction) μέσω της υποστήριξης και προαγωγής της εθελοντικής συμμετοχής των φοιτητών στην εβδομαδιαία διάλεξη του μαθήματος     Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class     

 

Οργάνωση διδασκαλίας :

 

Διαλέξεις 26 ώρες (2,0 ώρες την εβδομάδα)
Εργαστήρια 13 ώρες (1,0 ώρες την εβδομάδα)
Αυτοτελής μελέτη 48 ώρες (3,7 ώρες την εβδομάδα)
Διαδραστική διδασκαλία 13 ώρες (1,0 ώρες την εβδομάδα)


Άλλα Σχόλια για την Οργάνωση της Διδασκαλίας :
1. Εισαγωγή
2. Ταξινόμηση Ορυκτών: Τάξη Ι (Αυτοφυή στοιχεία)
3. Ταξινόμηση Ορυκτών: Τάξη ΙΙ (Σουλφίδια & θειοάλατα)
4. Ταξινόμηση Ορυκτών: Τάξη ΙΙΙ (Αλογονίδια) & Τάξη VI (Θειϊκά, Χρωμικά, Μολυβδαινικά, Βολφραμικά)
5. Ταξινόμηση Ορυκτών: Τάξη V (Ανθρακικά, Νιτρικά, Βορικά) - Τάξη VΙΙ (Φωσφορικά, Αρσενικικά, Βαναδικά)
6. Τάξη ΙV (Οξείδια & Υδροξείδια)
7. Τάξη ΙV (Οξείδια & Υδροξείδια)
8. Ταξινόμηση Ορυκτών: Τάξη VΙΙΙ (Πυριτικά)
9. Ταξινόμηση Ορυκτών: Τάξη VΙΙΙ (Πυριτικά)
10. Ταξινόμηση Ορυκτών: Τάξη VΙΙΙ (Πυριτικά)
11. Ταξινόμηση Ορυκτών: Τάξη VΙΙΙ (Πυριτικά)
12. Φυσικές Ιδιότητες των Ορυκτών
13. Φυσικές Ιδιότητες των Ορυκτών

Προτείνεται η επιτυχής παρακολούθηση των παρακάτω μαθημάτων:
- Γενική Χημεία (ΧΗΜ-101)
- Γενική Ορυκτολογία (ΜΟΠ-102)
 

Αξιολόγηση :

Αθροιστική/Συμπερασματική (για βαθμό φοιτητή) Αξιολόγηση:

Γραπτή Τελική Εξέταση 70% (Ερωτήσεις σύντομης απάντησης)
Γραπτή Τελική Εξέταση 70% (Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας)
Ασκήσεις Εργαστηρίου 30% (Προφορική Εξέταση)

 

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία :

Α. Ελληνική βιβλιογραφία (Υποχρεωτική):
- Θεοδωρίκας Σ.Σ. (2013): Ορυκτολογία – Πετρολογία, Εκδόσεις ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ «ΜΕΛΙΣΣΑ» Α.Ε., Θεσσαλονίκη, 4η Έκδοση [Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 38144135]
- Κωστάκης Γ. (2005): Συστηματική Ορυκτολογία, Χανιά
- Κωστάκης Γ. (2003): Φυσικές Ιδιότητες των Ορυκτών, Χανιά

Β. Αγγλική βιβλιογραφία (προαιρετική):
- Craig J.R. (2001): Ore-mineral textures and the tales they tell, The Canadian Mineralogist, 39, 937-956.
- Klein C. & Hurlbut C.S.Jr. (1999): Manual of Mineralogy (after J.D. Dana), J. Wiley & Sons, revised 21st Edition
- Lufkin J.L. (2012): Ore Mineralogy & Microscopy, Golden Publishers
- Nesse W.D. (2000): Introduction to Mineralogy, Oxford Univ. Press

Γ. Προσωπικές σημειώσεις (μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class)