Περιεχόμενο μαθήματος :
Ανασκόπηση βασικών αρχών χημικής θερμοδυναμικής, χημικής ισορροπίας και κινητικής χημικών αντιδράσεων. Διαδικασίες οξειδοαναγωγής σε φυσικά συστήματα. Σύστημα CO2 ανθρακικού οξέος και ανθρακικών, pH των φυσικών υδάτων. Box models και γεωχημικοί κύκλοι. Μέταλλα, πηγές, ανθρωπογενείς επιδράσεις, ειδοταυτοποίηση, παράγοντες εμπλουτισμού, ιοντοανταλλαγή, προσρόφηση, εκρόφηση. Μελέτη περιπτώσεων.
Μαθησιακά Αποτελέσματα :
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
Γενικές Ικανότητες :
Γενικές ικανότητες που ενισχύει το μάθημα :
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές :
Στη Διδασκαλία: | ||
διαλέξεις σε power point | ||
Στην Επικοινωνία με τους φοιτητές: | ||
Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class |
Οργάνωση διδασκαλίας :
Διαλέξεις | 26.0 ώρες (2,0 ώρες την εβδομάδα) |
Εργαστήρια/Φροντιστηριακές Ασκήσεις | 10.0 ώρες (0,8 ώρες την εβδομάδα) |
Εκπόνηση Ομαδικής Εργασίας | 8.0 ώρες (0,6 ώρες την εβδομάδα) |
Εκπόνηση Ατομικής Εργασίας | 15.0 ώρες (1,2 ώρες την εβδομάδα) |
Αυτοτελής μελέτη | 55.0 ώρες (4,2 ώρες την εβδομάδα) |
Μελέτη και ανάλυση Βιβλιογραφίας | 36.0 ώρες (2,8 ώρες την εβδομάδα) |
Άλλα Σχόλια για την Οργάνωση της Διδασκαλίας :
Διδακτέα ύλη/εβδομάδα (θεωρία)
1 εισαγωγή στο αντικείμενο του μαθήματος, βασικές έννοιες, στόχος
2 ανασκόπηση της δομής της ύλης, ηλεκτρονιακή δομή, χημικοί δεσμοί, φάσματα, το μόριο του νερού
3 ανασκόπηση χημικής θερμοδυναμικής, χημικής ισορροπίας και κινητικής χημικών αντιδράσεων. Χρήση θερμοδυναμικών δεδομένων
4 ισορροπία CO2, H2CO3 και ανθρακικών αλάτων. pH των φυσικών υδάτων
5 Ksp, υδατικά σύμπλοκα, ρυθμιστικά διαλύματα, συγκέντρωση-ενεργότητα
6 αντιδράσεις οξείδωσης-αναγωγής στα φυσικά συστήματα, διαγράμματα Εh-pH
7 γεωχημικοί κύκλοι, box models, σταθερή κατάσταση, χρόνος παραμονής, ειδοταυτοποίηση, μοντέλα υδατικής χημείας
8 γεώσφαιρα-υδρόσφαιρα, ρόφηση, ισόθερμες, σημείο μηδενικού φορτίου
9 περιβαλλοντικά προβλήματα με έμφαση σε αυτά που σχετίζονται με τη δραστηριότητα του μηχανικού ορυκτών πόρων, αέριοι ρύποι, όξινη βροχή
10 τοξικά μέταλλα, πηγές και διαβάσεις, ανθρωπογενείς επιδράσεις, παράγοντες εμπλουτισμού
11 ορυκτά του αμιάντου, χαλαζίας, όξινη απορροή μεταλλείων
12 Παρουσίαση εργασίας/Μελέτη Περίπτωσης
13 Παρουσίαση εργασίας /Μελέτη περίπτωση
Οι φοιτητές παρακολουθούν 10 φροντιστηριακές ασκήσεις:
-Επίλυση προβλημάτων σχετικά με: στοιχειομετρία, εφαρμογή τύπων-διαχείριση μονάδων μέτρησης, διαλύματα, χημική ισορροπία, σειρά αντιδράσεων (9 ασκήσεις)
-Μελέτη βιβλιογραφίας οργάνωση παρουσίασης (1 άσκηση)
Οι φοιτητές αναλαμβάνουν την παρουσίαση μιας επιστημονικής εργασίας από τη διεθνή βιβλιογραφία στο αντικείμενο του μαθήματος. (ομαδική ή ατομική εργασία)
Αξιολόγηση :
Αθροιστική/Συμπερασματική (για βαθμό φοιτητή) Αξιολόγηση:
Γραπτή Τελική Εξέταση | 100% | (Ερωτήσεις σύντομης απάντησης) |
Γραπτή Τελική Εξέταση | 100% | (Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας) |
Γραπτή Τελική Εξέταση | 100% | (Ερωτήσεις επίλυσης προβλημάτων) |
Σχόλια για την Αξιολόγηση των Φοιτητών :
Στον τελικό (προβιβάσιμο) βαθμό του φοιτητή προστίθενται 0,5-1,5 μονάδες ανάλογα με την αξιολόγηση της εργασίας που παρουσιάστηκε
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία :
Eby N., Αρχές Περιβαλλοντικής Γεωχημείας, [Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΣ: 34053]
Plumlee, G. S. and Ziegler, T. L. (2005) The Medical Geochemistry of Dusts, Soils, and Other Earth Materials. Treatise on Geochemistry Volume 9; (ISBN: 0-08-044344-3); pp. 263–310
Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά:
Environmental Pollution, Elsevier
Environmental Geochemistry and Health, Springer
Science of The Total Environment, Elsevier
Applied Geochemistry, Elsevier